Met een glimlach het Dagcentrum verlaten
Ik ben stagiair bij de afdeling communicatie en ik heb het plan opgevat om een interview te houden met een medewerker van het Dagcentrum. Daarom ga ik in gesprek met Elly van Roekel, zij is verzorgende bij Dagcentrum Het Reeënbosch bij Oranje Nassau’s Oord. Elly werkt al 12 jaar bij Zinzia en heeft sinds vier jaar haar plek gevonden bij Het Reeënbosch. Samen met haar collega’s Astrid Erkens, Yvonne van Antwerpen en Karin Berkeljon zorgen zij ervoor dat bezoekers zich op hun plek voelen en met een glimlach op hun gezicht het Dagcentrum verlaten. “Beleving” is van belang op het Dagcentrum.
Wanneer haal je de meeste waardering uit je werk?
Elly: “Ik haal de meeste waardering uit mijn werk als de groep zich op hun gemak voelt. Wat is het toch mooi dat je vooral in deze tijd iets kan betekenen voor een ander, een beetje extra aandacht heeft al grote impact op de bezoekers van het Dagcentrum ’’
Waaraan merk je dat bezoekers het oprecht naar hun zin hebben?
Elly vertelt: “Ik vond het erg leuk dat ik via de huisarts te horen kreeg dat bezoekers van het Dagcentrum hele positieve verhalen hadden verteld over hun wekelijkse belevingen bij ons. Zo mooi om te horen dat de bezoekers buiten ons om, zo over het Dagcentrum praten!”
Wat betekent de coronaperiode voor het Dagcentrum?
“Tijdens de coronaperiode wordt continu naar oplossingen gezocht over hoe we contact kunnen onderhouden met de bezoekers en iets extra’s kunnen aanbieden waardoor we de bezoekers het oprechte gevoel geven dat er aan hen wordt gedacht. Dan heb ik het vooral over de periode dat het Dagcentrum was gesloten. Een voorbeeld is dat we tijdens de paasdagen paaseitjes en puzzeltjes bij de bezoekers thuis hebben gebracht. Uiteraard op gepaste afstand. We belden hen ook regelmatig. Ook dat bleek een fijne manier om te laten weten dat er aan hen werd gedacht ’’
Wat zou je in de toekomst het liefst voor de bezoekers van het Dagcentrum organiseren?
Elly kan daar kort over zijn: “Een uitje naar bijvoorbeeld de dierentuin zou een prachtige beleving zijn. Dan zijn de bezoekers echt even weg uit de dagelijkse gang van zaken en creëren zij mooie momenten in een nieuwe omgeving ‘’
Beleving bezoekers
Nadat ik Elly had gesproken, heb ik een praatje gemaakt met twee bezoekers. Een meneer komt al twee jaar, vier keer in de week naar het Dagcentrum. Dit betekent dat de medewerkers van het Dagcentrum zeker weten iets goed doen.
Een andere meneer vertelde met een glimlach op zijn gezicht ‘’het dagcentrum is een warme omgeving waar naar je wordt geluisterd. Je wordt geaccepteerd zoals je bent. Door de oprechtheid, toegankelijkheid en openheid. Iedereen wordt gelijk behandeld. Dat alles maakt deze omgeving zo speciaal en daarom komen we elke keer graag terug.” Na een praatje met deze twee bezoekers kom ik tot de conclusie dat Dagcentrum Het Reeënbosch een belangrijk onderdeel is in het leven van de bezoekers.
Ik wil iedereen bedanken die heeft meegewerkt aan dit interview.
Darrell Hartman
stagiair communicatie
Foto boven:
Uitzicht vanuit het Dagcentrum Het Reeënbosch op ons landgoed Oranje Nassau’s Oord – doet zijn naam eer aan.