Van verpleegkundige naar medewerker Serviceplein
Fenne Kneijnsberg (38) werkte zo’n twintig jaar in de zorg en besloot het roer om te gooien. In een interview vertelt zij welke kansen Zinzia haar heeft geboden en hoe zij die met beide handen heeft aangepakt.
Hoe ben je bij Zinzia binnengekomen?
“Ik deed de opleiding Mbo-verpleegkunde en begon bij verpleeghuis De Lingehof van Zinzia als stagiaire en later ook als vakantiekracht. Ik heb er jarenlang gewerkt als flexwerker. Veelal als verzorgende omdat ik dat beter kon combineren met een studie Pedagogiek. Daarna ging ik reizen en woonde ik ook tijdelijk in Noorwegen. Ik ben tussendoor altijd bij de Lingehof blijven werken en kwam in 2014 in ‘vaste dienst’ als verzorgende. In 2019 ben ik als verpleegkundige gaan werken.”
Wat trok je aan in de zorg?
“Er kunnen zijn voor mensen. Je werkt er met alle liefde, met je hart. Als je mensen ziet lachen en kunt geven wat ze nodig hebben, doet je dat goed. Vooral in het hospice werkte ik graag. Het is zo bijzonder om er voor mensen te kunnen zijn ook in dat laatste stuk van hun leven. Om ze rustig te kunnen laten gaan.”
Wat trok je minder aan?
“Ik vond het steeds lastiger om mijn aandacht goed te verdelen. Vooral omdat de hospicezorg gecombineerd was met zorg voor mensen met lichamelijke klachten. Het hospice is inmiddels zelfstandig geworden als hospice De Goudvlinder. Dat is de beste beslissing die men kon nemen. Als iemand overlijdt moet je alle aandacht aan hem of haar kunnen geven. En je moet het zelf ook steeds verwerken als iemand overlijdt.”
Toch bleef je niet in de zorg werken?
“Twee jaar geleden ben ik moeder geworden. De onregelmatige diensten van mijn man en van mij waren voor mij niet te combineren met het moederschap. Ik zocht meer balans en regelmatigheid.”
Welke ontwikkelkansen werden gecreëerd?
“Omdat het me niet lukte om te re-integreren, was ik ‘noodgedwongen’ op zoek naar iets anders. Om mij te oriënteren op functies buiten de directe zorg, kon ik bij andere afdelingen meelopen. Ik ondersteunde de clustermanagers al die tijd al, maar liep verder mee bij de afdeling Applicatiebeheer, het Serviceplein, ik ondersteunde clustermanagers en het managementsecretariaat en ik hielp met de verhuizing bij De Lingehof.”
“Die kans zou iedereen moeten krijgen”
Ik vond het heel mooi dat ik de kans kreeg om mee te lopen op al die afdelingen. Daardoor kreeg ik veel meer begrip voor andere disciplines binnen Zinzia. Als medewerker heb je geen idee wat er allemaal om medewerkers en cliënten heen gebeurt. Iedere zorgmedewerker zou eigenlijk eens moeten meelopen bij de ondersteunende diensten en andersom. Daaruit is veel winst te behalen. Meer wederzijds begrip en meer duidelijkheid over het waarom van bepaalde keuzes.
Nieuwe baan bij het Serviceplein
Inmiddels werk ik op het Serviceplein als allround medewerker. Naast de ‘baliediensten’ met persoonlijk contact heeft het Serviceplein ook ‘beldiensten’. Die functie past echt bij mij. Ik doe de beldiensten. Dat doe ik samen met enkele collega’s. Ik krijg dan de meest uiteenlopende vragen. Bijvoorbeeld op het gebied van het bestellen van hulpmiddelen voor de zorg, over reserveringen, bedrijfskleding maar ook vragen over het inloggen op je computer. Mijn aandachtsgebied is Facilitair Bedrijf voor de onderdelen Regie & Inkoop en Vastgoed & Veiligheid. Daarin ben ik me steeds meer aan het specialiseren zodat we ook diepgaande vragen op dit gebied gemakkelijk kunnen beantwoorden.
Hoe bevalt je nieuwe functie?
Vanuit mijn huidige functie kan ik meedenken over wat van belang is voor de zorgmedewerkers. Randvoorwaarden moeten zo soepel mogelijk lopen. Met mijn kennis van de zorg en van de organisatie kan ik daar een mooie bijdrage aan leveren. Dat voelt goed. Ik zie nu wat er allemaal achter en om de zorg heen gebeurt om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. Om dat mee te krijgen, dat vind ik echt een voorrecht. Bovendien kan ik dit werk goed combineren met mijn privé situatie. Ik ben blij dat ik deze kans heb gekregen!